Katalog

Botho Strauss är en av Tysklands mest produktiva författare. Sedan 1970-talet har han skrivit ett tjugotal pjäser som har spelats överallt i den tyskspråkiga världen samt av många teatrar i Skandinavien. STOR OCH LITEN från 1978 kommer i vår på Stockholms Stadsteater, senare under spelåret även DIE SCHÄNDUNG, Botho Strauss version av Shakespeares Titus Andronicus.

Fortfarande ospelade i Norden är kombinationspjäserna DAS GLEICHGEWICHT (Jämvikten) och ITHAKA. De handlar båda om en fars sökande efter sin son (Odysseus), en sons sökande efter sin far men även om vad mamman/hustrun kan ha haft för sig under maken/faderns långa frånvaro. ITHAKA följer handlingen i Odysseen på ett tydligt sätt men i DAS GLEICHGEWICHT är likheten mer dold. Pjäsen utspelar sig efter Berlinmurens fall då familjer återförenas. Precis som i Odysseen avfyras en pil på slutet - men den träffar ett oväntat mål.

Dessa två pjäser skulle vara ett fantastiskt spelprogram för en teater som vågar satsa.
En förteckning av Botho Strauss alla pjäser finns i förlagets katalog

Neil Labute är Broadways nya älskling, vilket kan tyckas märkligt då han skriver hemska små pjäser om alldeles vanliga människor som gör förfärliga saker mot varandra. Två av hans senste pjäser har under teatersäsongen 2007/08 gått i London och New York med stor framgång, nämligen FAT PIG och IN A DARK DARK HOUSE. REASONS TO BE PRETTY kommer på en Broadwayteater i vår. Flera teatrar i Norden har spelat Neil Labutes stycken, senast under hösten 2008 gav Teater Insite i Malmö THE SHAPE OF THINGS och fick utmärkta recensioner.

Neil Labute är vad man kan kalla en civilisationskritiker - han undersöker vårt nutida samhälle och finner att vi till stora delar är självcentrerade och ytliga. Tre av hans pjäser, THE SHAPE OF THINGS, FAT PIG och REASONS TO BE PRETTY tar upp vårt ständiga sysslande med utseende och skönhet.

Witold Gombrowicz kan räknas som en modern klassiker. Han skrev själv tre teaterpjöser varav två, YVONNE, PRINSESSA AV BURGUND och VIGSELN spelas regelbundet medan den tredje OPERETT mer sällan sätts upp. Därutöver finns flera dramatiseringar av hans noveller och berättelser. En nyskriven opera baserad på YVONNE, PRINSESSA AV BURGUND kommer att ha premiär på Wiener Festwoche i maj 2009.

Under hösten 2008 har Turteatern i Stockholm haft stora framgångar, kritikermässigt och publikt med VIGSELN på sin stora scen och med KALLA KÅRAR MED WITOLD, två dramatiserade noveller som serveras med en mustig soppa i foajén. Senare i vår kommer FERDYDURKE, baserad på en roman. Se även teaterns hemsida…

Om man vill läsa någon av de pjäser som nämns i Nyhetsbreven eller i katalogen gör man det enklast genom att använda förlagets e-post: cecilia.teaterochmusik@tele2.se

Det går även bra att ringa, numren är 08-31 85 05 (kontor) och 0708-90 22 16 (mobil)

Observera att alla manus är lånematerial. De måste alltså returneras efter läsning. Uppföranderätten är skyddad. För att uppföra en pjäs från förlaget måste man först söka tillstånd.

.